Artykuły zgromadzone w monografii podejmują problem „edukacji dla tolerancji”, której efektem ma być integracja dzieci cudzoziemskich do polskiego systemu szkolnictwa i społeczeństwa.
Raport z ogólnopolskiego badania społecznego uczniów szkoł podstawowych i ponadpodstawowych, które dotyczyło tematu tolerancji oraz jej znaczenia dla integracji. Uzsykana dzięki badaniom diagnoza pozwoli na rozwijanie wiedzy naukowej na temat relacji pomiędzy tolerancją a integracją w szkołach, do których uczęszczają uczniowie cudzoziemscy.
Prezentacja multimedialna Fundacji PAN podsumowująca wydarzenia zorganizowane w trakcie realizacji projektu.
Prezentacja multimedialna podsumowująca warsztaty dla młodzieży oraz kadry nauczycielskiej, a także spotkania z osobami dzielącymi się kulturami swoich państw, które odybyły się w trakcie realizacji projektu. Autorka: Anna Marek, Fundacja Sempre a Frente
Prezentacja "Skala Tolerancji Międzyludzkiej (IPTS)", przedstawiona podczas 50. Dni Społecznych KUL podczas panelu naukowego "Szkoła dla wszystkich - od tolerancji do integracji".
Prezentacja wyników badań naukowych przeprowadzonych w ramach projektu "Szkoła dla wszystkich - od tolerancji do integracji" wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych na temat tolerancji oraz jej znaczenia dla integracji, przedstawiona podczas 50. Dni Społecznych KUL podczas panelu naukowego "Szkoła dla wszystkich - od tolerancji do integracji".
Artykuł, "Multicultural education: How schools teach it and where it falls short", stawia pytanie o to, jak szkoły na całym świecie radzą sobie z wyzwaniem edukacji wielokulturowej. Artykuł ten zgłębia, w jaki sposób szkoły wprowadzają tę edukację i wskazuje na obszary, w których może ona być niewystarczająca. Przedstawia strategie edukacyjne, które mają na celu nie tylko poszerzenie wiedzy uczniów o różnych kulturach, ale także pomoc w rozwijaniu ich pozytywnego poczucia własnej wartości i tożsamości. Ten artykuł jest szczególnie wartościowy dla nauczycieli i decydentów, którzy poszukują skutecznych sposobów na włączenie i celebrację różnorodności w swoich szkołach i społecznościach. Artykuł jest dostępny w języku angielskim na stronie internetowej: https://journalistsresource.org/education/multicultural-education-schools/
W świecie, który coraz bardziej staje się globalną wioską, edukacja wielokulturowa staje się kluczowym elementem w kształtowaniu przyszłych pokoleń. W tym kontekście, artykuł "Moving Beyond Tolerance in Multicultural Education" rzuca nowe światło na sposób, w jaki możemy podejść do edukacji w szkołach. Zamiast ograniczać się do samego 'tolerowania' różnorodności, autorzy zachęcają nas do przyjęcia bardziej aktywnego i uznającego podejścia, które celebruje i szanuje różnorodne kultury i wierzenia. Ten artykuł stanowi nie tylko fascynującą lekturę, ale także inspirację dla nauczycieli i uczniów do pogłębiania swojego zrozumienia i szacunku dla różnorodności kulturowej. Artykuł dostępny jest w języku angielskim.
Artykuł "What makes Ukrainian refugees different from other refugees in the eyes of Europeans?" z EUROPP, London School of Economics, bada, dlaczego postawy wobec uchodźców z Ukrainy różnią się od postaw wobec innych grup uchodźców takich, jak Afgańczycy czy Somalijczycy. Artykuł ten dostarcza ważnych wniosków dotyczących roli tożsamości, kultury i religii w kształtowaniu postaw wobec uchodźców. Jest to niezwykle ważne dla nauczycieli i uczniów, ponieważ pomaga zrozumieć, jak różne aspekty tożsamości mogą wpływać na integrację i współpracę w różnorodnym środowisku szkolnym. Artykuł dostępny jest w języku angielskim na stronie internetowej: https://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2023/11/17/what-makes-ukrainian-refugees-different-from-other-refugees-in-the-eyes-of-europeans/
Artykuł, "The role of fear, closeness, and norms in shaping help towards war refugees" z Scientific Reports, analizuje, jak polskie społeczeństwo reaguje na uchodźców z Ukrainy, biorąc pod uwagę czynniki takie jak strach, bliskość i normy społeczne. Ten artykuł dostarcza cennych informacji na temat wpływu postrzegania uchodźców na gotowość do niesienia im pomocy. Jest to szczególnie istotne w kontekście edukacji, gdzie zrozumienie i empatia wobec różnorodnych doświadczeń może wpłynąć na kształtowanie środowiska szkolnego przyjaznego dla różnorodności kulturowej. Atykuł dostępny jest w języku angielskim na stronie internetowej: https://www.nature.com/articles/s41598-023-28249-0
Artykuł "Attitudes towards Ukrainian refugees and governmental responses in 8 European countries" z projektu Asile rzuca światło na złożone postawy wobec uchodźców z Ukrainy w różnych państwach europejskich. Przedstawia on fascynującą analizę, w jaki sposób osobiste doświadczenia i kontakty międzygrupowe mogą wpływać na postrzeganie uchodźców. Badanie to oferuje unikalne spojrzenie na dynamikę międzykulturową w szkołach, gdzie różnorodność kulturowa i etniczna jest coraz bardziej widoczna. Artykuł ten dostarcza ważnych wskazówek dla edukatorów i uczniów na temat budowania bardziej tolerancyjnych i integracyjnych społeczności szkolnych. Artykuł dostępny jest w języku angielskim na stronie internetowej: https://www.asileproject.eu/attitudes-towards-ukrainian-refugees-and-governmental-responses-in-8-european-countries/
Opracowanie Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE), autorstwa pani Barbary Dobrowolskiej. W publikacji znajduje się omówienie takich zagadnień, jak: czym jest odmienność kulturowa; odmienność a obcość; tolerancja; wielokulturowość; międzykulturowość; szkoła a kulturowa odmienność uczniów, dziecko z „innej” kultury w szkole; szkoła jako miejsce adaptacji i jej uwarunkowania; postawy nauczycieli wobec różnorodności kulturowej; kompetencje kulturowe i międzykulturowe nauczycieli i uczniów; kultura szkoły a różnorodność narodowo-etniczna jej uczniów; Zadania szkoły